tisdag 26 januari 2010

Jag har funderat lite över varför det är viktigt att förskolans personal har pedagogisk digital kompetens? Eller är det kanske inte så viktigt? Jag tror att eftersom vårt samhälle blir allt mer digitaliserat och vi får nya sätt att kommunicera med varandra på, nya sätt att lära oss på och inhämta information på så behöver alla för att kunna delta aktivt i samhället ha grundläggande kunskaper om den digitala tekniken. Eftersom alla barn ska ges samma förutsättningar så långt det är möjligt anser jag det är viktigt att det på förskolorna finns personal med pedagogisk digital kompetens. Man kan inte välja bort IKT i verksamheterna på grund av att man anser att barnen får tillräkligt med ”datortid” hemma. Alla barn har inte föräldrar som kan eller har tid att hjälpa dem att utveckla sina IKT kunskaper och IKT innebär inte bara att sitta framför datorn och spela spel, det är så mycket mer. Att använda sig av IKT betyder inte bara att barnen lär sig behärska tekniken, det ger också barnen nya sätt att uttrycka sig på, nya sätt att betrakta sin omvärld på och nya sätt att utvecklas och lära sig på. Det enda som sätter gränser för hur man kan arbeta med den digitala tekniken tror jag är fantasin och förstås den egna kunskapen om hur tekniken fungerar. Därför anser jag att det är viktigt att vi alla vågar ta steget att lära oss och prova nya sätt att arbeta på. Misslyckas man har man lärt sig något till nästa gång. Jag tror att när dagens barn har vuxit upp och kommit ut på arbetsmarknaden är detta en fråga som inte längre kommer att vara aktuell, då kommer IKT vara en naturlig del i verksamhetens arbete.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Det gäller att hitta dessa lärtillfällen i vardagen. Låta barnen utforska omvärden på datorn eller digitalkameran. Kanske spela in en film när barnen leker eller uppträder... Om man tänker efter så finns det mycket mer för förskolebarnen än att spela spel på datorn. Men självklart krävs det engagemang av pedagogerna och mod att utmana sig själva

    SvaraRadera
  2. Tycker att du har satt pricken över i:et här! Att det är viktigt att använda sig av IKT eftersom att alla barn ska få samma möjligheter, jag tror att det ofta tas för givet att "alla barn sitter framför datorn hemma och behöver inte ngn hjälp med det" men verkligheten ser inte ut så. Många barn sitter säkert framför datorn mkt hemma men inte ALLA!
    Jag tror även som du att när de här barnen är vuxna så kommer inte detta vara en fråga längre, utan det är en del av vardagen!

    SvaraRadera
  3. Alla förskolor har inte den möjligheten att använda sig av datorer i undervisningen. Det kan ha med ekonomin eller okunnighet att göra, vad vet jag? Men om datorer finns tillgängliga för barnen ska man ju absolut inte som pedagog förhindra att den används. Tvärtom ska man uppmuntra och få barnen intresserade då tekniken är så stor del av samhället. Jag håller absolut med er om att det kommer inte vara några som helst problem med dataanvändandet i framtida förskolor då de är uppväxta med datorn. Om så inte på förskolan men i hemmmet :)
    Mvh Johanna

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att det är viktigt att förskollärare har kunskap om IT. Mycket av rädslan för IT i förskolan kan nog bero på okunskap. Man är rädd för det man inte känner till.
    Alla lärare behöver inte vara experter på IT. Men om alla kan något, vissa lite mer och andra lite mindre så kan man ju hjälpa varandra!
    Ja om några år kommer barnen bli förvånade över att det fanns en tid då det inte fanns någon dator i förskolan!

    // Hanna

    SvaraRadera